”Koskaan ei pidä jarruttaa”.
”Koskaan ei pidä jarruttaa”. Ranskalaisen uuden aallon kärkinimi Jean-Luc Godard räjäytti pankin debyytillään, joka perustui Francois Truffautin aiheeseen. Käsivaralla kuvattu, studiokuvauksia kaihtanut tyyli saavutti heti ihailijoita.
Modernia maailmaa hahmotettiin median symbolien avulla. Päähenkilö, lapsellinen pikkurikollinen Michel (Jean-Paul Belmondo) käyttää myöhemmin tunnetuksi tulleen elokuvaaja Laszlo Kovacsin nimeä, diggailee Bogartia ja rakastaa amerikkalaista toimittajaa (Jean Seberg) . Myymälöiden neonkyltit, elokuvat, sarjakuvat, loistoautot, mainokset ja lehdet värittävät kapinallisen vieraantuneisuuden kuvausta. Individualismi menee äärimmilleen, kun kuoleva sulkee omat silmänsä.
Hyvännäköinen mustavalkoinen kokokuva, mutta mukana on huonojakin kohtauksia. Selkeä monoraita. Ekstroissa traileri ja kuvagalleria. (PS)