Irakissa rekkakuskina työskentelevä Ryan Reynolds palaa tajuihinsa maan alle haudatussa puulaatikossa.
Irakissa rekkakuskina työskentelevä Ryan Reynolds palaa tajuihinsa maan alle haudatussa puulaatikossa. Sytkäri ja multimediakännykkä — tuo nykyajan linkkuveitsi — seuranaan mies yrittää selvittää tiensä takaisin elävien kirjoihin. Yhteydet niin työnantajaan, ulkoministeriöön, perheeseen kuin kidnappaajiinkin hoituvat siten kätevästi yhden miehen toimistosta, jossa aika ei tosin muutenkaan kävisi pitkäksi. Laatikkoon kun mahtuu yllättävän paljon jännitystä neliöhinsä nähden.
Kompakti modernisaatio Cast Awaystä, käytännöllinen reduktio takavuosien scifihitistä Cube tai sadistinen big brother -ihmiskoe sopivat kaikki tämän kuvaukseksi. Miksei myös selälleen kaadettu versio jännäristä Phonebooth. Korkean konseptin ja matalan budjetin tarina säilyttää kiinnostavuutensa loppuun asti heittämällä kapuloita rattaisiin vailla kunnon selitystä. Loppu ei kuitenkaan lunasta odotuksia.
Pimeään puulaatikkoon sijoittuva, sytkärillä, kännykän näytöllä ja taskulampulla valaistu elokuva ei brassaile vistoilla ja värisävyillä, mutta lähtökohdat huomioiden ilme on virkeä. Hallittu kuva jää rosoiseksi ja yksityiskohdiltaan suppeaksi, mutta virittää miljöönsä passelisti. Ääniraita aloittaa vahvasti vetämällä katsojan laatikkoon takakanavien käytöllään ja myöhemmin musiikkiraita nostaa intensiteettiä hyvin aina tarpeen tullen. Ekstroissa Reynoldsin ja ohjaajan haastattelut sekä suppea making of -kooste. (IJ)