Oblivionin täydellisen tietämättömyyden jälkeen Tom Cruise kokeilee toista ääripäätä ja muistaa aivan kaiken uusimmassa scifi-elokuvassaan.
Oblivionin täydellisen tietämättömyyden jälkeen Tom Cruise kokeilee toista ääripäätä ja muistaa aivan kaiken uusimmassa scifi-elokuvassaan. Avaruuden siimaveikkojen taas kerran uhatessa kaikkea elämää maapallolla joutuu Cruise vastentahtoisesti keskelle suurta vastahyökkäystä, jossa kohtalot ratkaistaan.
Cruise on elokuvassa virkistävästi hieman erilainen sankari: omaan napaansa tuijottava armeijan PR-mies, joka raahataan huutaen ja kirkuen rintamalle kun esimies (Brendan Gleeson) ei pidä näkemästään. Normandian maihinnousulta paljon lainaavan hyökkäyksen on määrä saatella sekä vihollinen että Cruise maan lepoon, mutta toisin käy. Jonkinlaisen aikajanaoikun johdosta mies päätyy elämään päivää uudelleen ja uudelleen murmelina kunnes aina vääjäämättömästi kuolee. Jokainen otos vie kuitenkin aina lähemmäs pelin ratkaisua — ja samalla mies kasvaa vähitellen sankarin mittoihin.
Loopiksi vedetty aikajana on huterasti kynäiltynä perin rasittava tyylikeino, kuten vaikkapa elokuvat "Source Code" ja "Vantage Point" osoittavat. Tässä tautofoniselta purukumilta onneksi vältytään, sillä toistot osataan luoda mielenkiintoisesti, riittävästi harppoen ja sopivasti tarinaa täydentäen — jopa niin, että uusintakerroissa on hetkittäin ripaus Kuudennen aistin makua. Tarina on lopulta perin geneeristä linkousmättöä, mutta tunnelma on hyvä, ja se riittää. Erityisesti kahinat Normandian rantahietikoilla toimivat hyvin, eikä haastava romanssi ensimmäisen supersoturin (Emily Blunt) kanssakaan maistu päälleliimatulta.
Lopulta suurin kriitikin aihe elokuvassa tuntuu olevan sen kulahtaneesti kuvitetut alienit — ikään kuin Hollywoodin mielikuvitus ei enää nykyään riitäisi muuhun kuin risukasoja muistuttaviin lonkeronippuihin. Nyt apuna on ollut Yoshitoshi ABen kuvittama alkuperäisromaani, ja sitä seuranneet manga-sarjakuvat, mutta silti kankaalla nähtävä lopputulos vaikuttaa kovasti LOTR:in ja Transformersien köyhältä risteytykseltä. Mutta kun tämä on suurin harmistuksen aihe täytyy kokonaisuutta pitää onnistuneena. Hyvää viihdettä tämä siis on.
Komea kuva on vakaa ja grouvin likaisesti patinoitu, aivan kuten teemaan sopii. Ilme on kauttaaltaan tummasävyisen hallittu ja skarppi. Kyse on ylöspääinskaalatusta 4K-kuvasta, mutta vaikutelma on ensiluokkainen. Jälki on hallittua ja tuoretta tavalla, joka antaa nauttia elokuvasta kuin ensinäkemältä.
Upean yrmy ääniraita levittää toiminna tilaan ja painaa luodit syvälle olohuoneen seiniin. Dialogi ja tila välittyvöt niin ikään luontevasti
4K-version levy on ekstraton. Boksista niin ikään löytyvän HD-version levyllä lisukkeina poistettuja kohtauksia ja sarja koosteita. (IJ)