”Naista ei saa kirveelläkään” kommentoi kiuruvetinen ajattelija ensimmäistä kertaa Hohtoa katsoessaan.
”Naista ei saa kirveelläkään” kommentoi kiuruvetinen ajattelija ensimmäistä kertaa Hohtoa katsoessaan. Elokuva jakaa Kubrick-fanienkin mieliä. Ainakaan Stephen King ei pitänyt näkemästään: Nicholsonin hulluksi tulo on aika suoraviivaista.
Hyvin vaikuttava tämä kuitenkin oli aikoinaan. Ja kun aikaa on kulunut jo kolme vuosikymmentä, jota on kyllästetty surkeilla King-filmatisoinneilla. Täten kermaa kaikin puolin: genrestä toiseen hypännyt mestari selvisi kohtuudella myös kauhun lajityypistä.
Nyttemmin eniten ihastuttaa muutamien avainkohtien taidokas dialogi ja kameratyöskentely. Oma lukunsa oli vallankumouksellinen subjektiivisen kameran käyttö, jota käytettiin erityisesti pikku-Docin ajellessa pitkin Outlook-hotellia.
Kyseessä on nk. lyhyt Euroopan versio. Innokkaimpien kannattaa hankkia 144 minuutin jenkkilevy.
Hohdon kuva näytti jo täyden kuvan DVD-versiona tarkalta. Ohjaaja kuvasi täydellä portilla, josta leikattiin laajakuva teattereihin ja täyskuva videolle. Ohjaajan kuoltua uudet DVD- ja BD-kuvat vastaavat teatterin laajakuvaa. Helikopterin varjo ei enää näy alkukuvissa. BD on vakaampi ja tarkempi kuin DVD, mutta ero ei ole niin suuri kuin yleensä. 5.1-miksaus vastaa aiempaa Sandrewn versiota, mutta PCM tarjoaa elokuvan tunnelmaa nostavan ja kihelmöivän ääniraidan pakkaamattomana. Ekstroissa käsivarakuvauksen keksijän Garrett Brownin ja historioitsija John Baxterin kommenttraita, 34 min dokumentti, jolle ohjaajan tyttären kommenttiraita sekä 30+17+8 min. dokumentit ja traileri. (PS)