Maapallolle livahtaneita androideja, replikantteja, metsästävä etsivä yrittää selvitä tehtävästään — ja selvitä siitä hengissä.
Maapallolle livahtaneita androideja, replikantteja, metsästävä etsivä (Harrison Ford) yrittää selvitä tehtävästään — ja selvitä siitä hengissä. Replikanttien luoja on suuri korporaatio, joka on ihmiskunnan ystävä ja ihmisyyden suurin vihollinen. Tässä maailmassa ihmisyys voi löytyä koneen sydämestä, ja vuosisadan rakkaustarinakin voi olla enemmän kuin koodia ja jäämiä jonkun muun elämästä.
Philip K. Dickin romaaniin ”Do Androids Dream of Electronic Sheep?” perustuva elokuva on osa tieteisjännäreiden ja elokuvahistorian DNA:ta. Tarinan rosoinen tulevaisuudenkuva maistuu yhä uskottavalta tulevaisuuden projisiolta, vaikka alkutekstien päivämäärä on jo nyt ohitettu. Sade, vieraat kielet, Voight-Kampff -haastattelut, takaa-ajot, käsirysyt ja yhtäältä metsästetyt ja toisaalta ehkä jopa rakastetut androidit sulautuvat viskin kyllästämäksi ja maailman pieksämäksi dekkariksi, jonka vetovoima on vastustamaton. Ajatuksia herättävä ja vaivattoman viihdyttävä elokuva on nähtävä ainakin kerran, ja todennäköisesti monta kertaa enemmän.
Ohjaaja viilasi ilmeisesti The Final Cut -version kohdilleen 4K:na jo vuonna 2007. Tällöin 4K:na skannattu kuva sai joitakin pieniä tehosteviilauksia ja myös uudelleen alkuperäisistä 6-kanavaisista audioelementeistä rakennetun ääniraidan kaverikseen. Ohjaaja pitää itse tätä suosikkiversionaan, mihin on helppo yhtyä nyt kokonaisuutta 4K HDR:nä ihastellessa.
Pieteetillä skannattu ja masteroitu kuva edustaa aitoa 4K:ta. Kyseessä on ilmeisesti jo vuonna 2007 aiemman HD-version yhteydessä käytetty 4K-masteri, jonka tehosteista osa on myös peräisin tältä ajalta.
Jälleen kerran HDR-väritoisto ja -dynamiikka on kauniisti kohdallaan ja saa katselukokemuksen tuntumaan neitseelliseltä. Musta on mustaa, valo häikäisevää ja kaikki siinä välissä sekä upean tunnelmallisesti kohdillaan että elokuvan neon-hehkuisessa ja sateen täyttämässä maailmassa luontevasti paikallaan. Alkuotoksessa savuisen kaupungin yli musta käyttäytyy hieman erikoisesti sykkien ja aaltoillen kuvan etualalla, mikä ei välttämättä ole suoranainen virhe tulevaisuudenkuvassa, mutta efekti on erikoinen. Tämän jälkeen moitteille ei jää sijaa. Kuvan yksityiskohdat toistuvat nekin ilmeikkään rakeisen kuosin läpi hyvin. Parhaimmillaan kuva on miljöötä luodatessaan, jolloin rakennusten pinnoilta ja katujen valomainoksista tuntuu löytyvän hengästyttävän paljon yksityiskohtia. Myös lähikuvista välittyy miellyttävän jäsentynyt vaikutelma Fordin parransänkeä myöten, mutta anti on silti ennemminkin miellyttävän jäsentynyttä kuin viiltävän terävää. Kokonaisuus on kiistatta kaunis.
Upean puhtaasti soiva ääniraita pitää dialogin läsnäolevana, ja erityisesti Harrison Fordin puhe toistuu asiallisen rouheasti. Äänimaailman kirkkain tähti on Vangeliksen vetämä kasarifuturistinen musiikkiraita, mutta myös ambienttikuosi on virikkeellisesti kohdillaan — eikä vähiten sateen vuoksi. Muutama repliikki kuulostaa hieman ohuelta nykykatsannossa, mutta tästä huolimatta ääniraita on upean läsnäoleva ja uskottavan painokas esitys.
4K-levyn ekstroissa ohjaajan alustus (35s), kolme kommenttiraitaa ja remasteroitu 4K-traileri. Boksi sisältää myös elokuvan vanhan HD-version omalla levyllään sekä "Dangerous Days" -nimellä kulkevan making of -dokumentin omalla kolmannella DVD-levyllä ja neljännen DVD-levyn ekstroja. Yhteensä lisukkeita mainostetaan olevan yli 7 tunnin edestä, joten lisätietoa riittää useimmille tiedonjanoisille mutta kaikkia vanhoja eskstroja ei mukaan ole kelpuutettu. Boksin ekstroista vain 4K-masteroitu ja hivenen retusoitu traileri on uusi. Itse jäin kaipaamaan myös alkuperäistä teatteriversiota tämän verrokiksi edes HD:nä. (IJ)