Kulttuuri-iloittelun ihmemies Jörn Donner eli 1970-luvulla vahvaa luomiskautta elokuvassa, ja myöhemmin romaaneissa.
Kulttuuri-iloittelun ihmemies Jörn Donner eli 1970-luvulla vahvaa luomiskautta elokuvassa, ja myöhemmin romaaneissa. Molemmat lajit yhdistyivät perinpohjin ainakin kerran 1980-luvun tärkeässä produktiossa, jossa kuvattiin harvinaisen näkemyksellisesti CEO-tason johtajan elämää aikana, jolloin käsitettä ei edes käytetty. Johtaja riitti.
Sympatiat lankeavat kuuman ja kiilusilmäisen vuosikymmenen jälkeen 7/24-tyyliin monitoimialayhtiön toimitusjohtajan (upea Erland Josephson) eksistentiaaliselle ja syvämietteiselle miehenkuvalle, joka pelkää terveytensä puolesta.
Harvemmin on myös osattu kuvata yhtä realistisesti joutsenlaulujaan rallattelevan miehen ja nuoren konttoritytön haparoivaa suhdetta, josta tulee jotain tai jää tulematta. Ohjaaja jättää tämän auki, ja lopettaa elokuvan shokkityyliin. Ratkaisu saattaa toki olla perusteltu, koska kaikki alkaa investointipankkiirien sähköisillä näyttöruuduilla ja loppuu lyhyeen uutissähkeeseen. Tämä luultavasti olisi toiminut paremmin teatterissa. Nyt tarjolla on banaalisti levymenu.
Ei-anamorfinen kuva ei ole 4:3, vaan lievä eurolaajakuva. Kuva näyttää perin roskaiselta, ja yksityiskohdat muodostavat sahalaitoja. Tämä näkyy erityisen ikävästi roolihahmojen hampaissa (!). Kohinaakin riittää. Ääniraita soi aika selkeästi. Ei ekstroja. (PS)