Tämä saattaa olla kaikkien aikojen fiksuin kauhuelokuva, joka punoo elegantin novellimaisen tutkielman hyvästä ja pahasta.
Tämä saattaa olla kaikkien aikojen fiksuin kauhuelokuva, joka punoo elegantin novellimaisen tutkielman hyvästä ja pahasta. Nyt kyse on yön ja päivän toisiinsa kytkeytyneestä olemassaolosta, päivänsäteen ja menninkäisen karmeasta piruetista, jossa jokaista arkista onnenkantamoista kohti tulee lopulta myös pesäpallomaila nivusiin.
Ovela idea kulkee tahdikkaasti purevasta arkisuudesta surreaaliin kidutukseen, vuoron perään niskavilloja ja aivonystyröitä silitellen. Ohuet hahmot tuntuvat eläviltä, ja jos ei aivan koukuttavilta niin ainakin viihdyttävän arkisilta. Kyse tuntuu silti olevan ennen kaikkea kauhuelokuvasta siinä missä ohjaajan edellinen elokuva, ”Get Out” oli hykerryttävän posketon ja samalla viiltävän skarppi mustakomedia. Nyt ainekset ovat vakavailmeistä säikyttelyä ja täysiveristä draamaa yliluonnollisen vinksahtaneella jujulla maustettuna. Jos pehmokauhu uppoaa on tämä nektaria, ja jos kauhu on aina silittänyt hivenen vastakarvaan on tämä perin salonkikelpoista siedätyshoitoa. Silti kyse on kauhuelokuvasta.
Tarinan kuosi on sekin upeasti kohdillaan ja kunnianhimoista niin äänen kuin kuvankin saralla. Upea kuva pitää valot ja varjot skarppeina ja liikkeen alun huvipuistosta asti terävänä. Kyse on ilmeisesti ylöspäinskaalatusta 3.4K-kuvasta, joka on masteroitu poikkeuksellisesti 4K-tasossa. Jokunen otos siellä täällä jää HD-tasolle, mutta paikoin anti on hengästyttävän kaunista — kuten alun öisessä huvipuistossa — ja valtaosin miellyttävän jäsentynyttä. Hallitun pahaenteinen ja käänteissään napakka ääniraita luo tunnelmaa epämiellyttävän onnistuneesti. Myös musiikkiraita uskaltaa paikoin nousta etualalle.
Boksin HD-levyllä ekstroina poistettuja kohtauksia ja puolenkymmentä lyhyttä koostetta. (IJ)