Alfred Hitchcockin ensimmäinen Universalille tekemä elokuva on sota-aikaan sjoittuva trilleri lentokonetehtaan sabotaasista epäillystä miehestä, joka päätyy pakojalalle selvittääkseen itse tuhotyön todelliset tekijät.
Alfred Hitchcockin ensimmäinen Universalille tekemä elokuva on sota-aikaan sjoittuva trilleri lentokonetehtaan sabotaasista epäillystä miehestä (Robert Cummings), joka päätyy pakojalalle selvittääkseen itse tuhotyön todelliset tekijät. Keskelle orastavaa salaliittoa joutunut mies matkaa mysteerin johtolankojen perässä halki Yhdysvaltojen poliisit kintereillään ja vain muutama satunnainen vastaantulija apunaan. Jahti päättyy runollisesti finaaliin Vapaudenpatsaalla, mikä on kuulemma yksi Hitchcockin suosikkikohtauksista.
Arvoitus etenee lupsakasti ja kuvitus on ansiokasta, mutta muutama sivuosa vedetään yllättävän proosallisesti ja karkeakätisesti yli — konnille tämä vielä sallitaan, mutta jotenkin laupiaiden samarialaisten kohdalla vastaavat yltiöidealistiset kannanotot tuntuvat kovin pökkelöltä. Levyn ekstroista löytyvässä dokumentissa Norman Lloyd arvioi kerronnan tahtivaihtojen osuvan yksiin eri käsikirjoittajien vastuualueiden kanssa, mikä tuntuu järkeenkäypältä.
Erinomainen mustavalkokuva toistaa harmaasävyt komeasti eikä roskaa tai ylimääräistä värinääkään pistä silmään. Kuva on yhä aavistuksen kropattu versio alkuperäisestä hivenen leveämmästä 1.37-akatemiakoosta. Ääniraita toistaa dialogin puhtaasti ja miellyttävän pehmeästi. Musiikkiraita on yllättävän aktiivinen eikä juuri vaikene edes dialogin taustalla. Tekstityksessä taitaa mennä dollarit ja sentit sekaisin, tai muutoin drinkki Manhattanilla oli kalliimpi vuonna 1945 kuin 2005.
Aiemmalta DVD:ltä tutuissa ekstroissa mielenkiintoinen joskin suppea katsaus elokuvan syntyyn (35 min.), storyboardeja, Hitchcockin piirroksia, tuotantokuva ja traileri. Elokuva on julkaistu osana Hitchcock-keräilykokoelmaa, jonka elokuvat arvostelemme oppaassa erikseen. (IJ)