Kahden maorisuvun välienselvittely on jatkunut sukupolvien ajan.
Kahden maorisuvun välienselvittely on jatkunut sukupolvien ajan. Laskelmoidun yhteentörmäyksen jälkeen joutuu nuori Hongi puolustamaan isoisiensä kunniaa. Pojan taistelutaidot eivät siihen yksin riitä, kunnia-asiatpa on silti hoidettava. Koska elokuva on elokuvaa, altavastaajallakin on aina mahdollisuutensa. Etenkin kun apua yhtyy mukaan matkan varrelta. Reitti vihollisen leiriin käy tietokonepelimäisesti, kuin levelien kautta. Taisteluiden eteneminen noudattaa pakollisia kuvioita.
Moni uskoi nähneensä aasialaisen elokuvan vieneen taistelukohtauksien koreografiat jo niin lopulliselle asteelle, että leikkausteknisillä ihmeteoilla ei lajityypin rajoja enää laajennettaisi. Vaan väärinpä uskoi. Polynesialaiset veivät tämän homman. Nyt nimittäin tapellaan oikeasti. Keihäät heiluvat ja lentävät niin vimmatulla rytmillä, että tyhmäkin tajuaa. Totaalisen toiminnan taustalla ei soundtrack soi. Toa Fraserin The Dead Lands kilisyttää rautaa ja leikkaa kaulavaltimoa kuin riivattu.
Lähtöasetelma luodaan tyhjästä, sukujen historiaa avaavalle johdannolle ei jää sijaa. Seikkailulliset ja toiminnalliset osuudet vievät sinänsä kiehtovalta historialliselta puolelta esitysaikaa. Uuden-Seelannin Oscar-ehdokkaaksi nimetty The Dead Lands sai kotimaisen ensi-iltansa Night Visions Maximum Halloween –festivaaleilla 2015. (VA)