Muusikko tekee ensilevynsä ja kirjailija debyyttiromaaninsa.
Muusikko tekee ensilevynsä ja kirjailija debyyttiromaaninsa. Neitseellinen mestari kohoaa kokemustensa huipulle ahtaessaan kaikki ajatuksensa ja ideansa yhteen pakettiin. Elokuvanteossa eivät huiput aina eivätkä usein kohtaa tällaista kohtaloa. Näin ei tapahtunut varsinkaan Jean-Pierre Melvillelle, vaikka ensimmänen pitkä elokuva oli mestariteos. Silti se on jäänyt ainakin Suomessa paljon vähemmälle huomiolle kuin kanonisoidut eksistentialistiset rikolliskuvaukset. Ranskassa tilanne lienee toinen, sillä kyseessä on yksi tärkeimmistä maan sodanaikaista elämää kuvaava elokuva.
Jean-Pierre Grumbach arvosti kirjailija Herman Melvilleä sen verran, että otti vastarintaliikkeessä omaksumansa salanimen taiteilijanimekseen. Esikuvansa tavoin ensimmäinen teos oli loistava, mutta kanon syntyi vasta myöhemmin.
Tarina perustuu Vercorsin sodanaikaiseen pienoisromaaniin. Moni luulee Jean Brullerin ”sotanimen” viittaavaan Vercorsin kapinaan, mutta hän otti sen jo paljon ennen kyseisiä tapahtumia toisen maailmansodan loppuvuosina.
On suorastaan ällistyttävää, kuinka elokuva onnistui, sillä kirjailija veteraanikavereineen sai ohjaajalta veto-oikeuden elokuva sisältöön. Aihepiiri oli toki tulenarka, sillä Ranskan surkeaa sotamenestystä kompensoitiin vastarintaliikkeen glorifioinnilla ja kommunistit yrittivät omia koko liikkeen.
Meren hiljaisuus käy humanistisesta sotahistorian oppitunnista Jean Renoirin Suuren illuusion (1937) tapaan. Miten viholliseen pitäisi suhtautua? Jeesuksen oppi on äärimmäinen, Renoirin ja Melvillen puolestaan realistinen, yhtä kaikki puolusteltava. Ismien ja diktatuurien alla piilee ihmisiä, jotka Danten oppia tuntien tai tuntematta tietävät, että helvetin pahin piiri on varattu puolueettomuuden kaapuun ratkaisevalla hetkellä kätkeytyvät.
Dilemmaa kuvataan, kun aatelistaustainen panssarivaunujoukkojen luutnatti Werner von Ebrennac (kauhugenreen myöhemmin lipsahtanut Howard Vernon) majoittuu vahingossa väärään taloon Pariisin liepeillä. Isäntä (Jean-Marie Robain) ja tämän leskeksi jäänyt miniä (vastarintaliikkeen jäsen Nicole Stéphane) päättävät suostua järjestelyyn, mutta eivät aio sanoa vieraalle sanaakaan. Tilanne johtaa herrasmiesmäisen ja filosofiaan taipuvaisen vieraan yksinpuheluihin. Selviää, että mies kannattaa isänmaansa toimia, vaikka rakastaakin syvästi Ranskan kulttuuria. Naiivi asenne kuitenkin muuttuu, kun hänelle selviää, mikä asetovereilla on mielessä: maan kulttuurin täydellinen kitkeminen samaan tapaan kuin Rooma kylvi suolaa Karthagon vainioille. Tämä johtaa miehen hakemaan takaisin itärintamalle.
Nähtiin siis yksi ”hyvä vihollinen”, mutta miten pitäisi suhtautua kahteen hiljaiseen? Jokainen voi tehdä omat johtopäätöksensä. Vastarintaa oli tämäkin, mutta toisaalta se kuvaa pelkuruutta, jossa piilee hitunen ylpeyttä. Lopullista vastausta ei liene.
Dialogivoittoisessa elokuvassa tapahtuu vähän. Kaikki jännite luodaan vähin eväin kuvauksen keinoin ja näyttelijöiden pienten eleiden ehdoilla. Expressionismiin pyrkinyt Henri Decaë kuvasi pääosin Decorsin kotona. Kaikki liikkuu kuin ahtaanpaikankammoisessa triangelissa, isännän kertojanäänestä upseerin yksinpuheluun ja siitä miniän profiiliin. Runollisia viitteitä vilisee (mer, mèr) Cocteausta kreikkalaisiin taruihin. Ne huomaa, jos hoksaa. Jos ei, se ei haittaa. Uusia asioita löytyy varmaan vielä myöhemmin. Nyt huomasin, ettei kansi oikeastaan kuva von Ebrennacia, sillä hän ei ollut natsi saati SS-mies.
Laadukas kuva ja ääni. Ei omalla levyllään oleva DVD-versiokaan tunnu huonolaatuiselta, mutta ero jää merkittäväksi. Huomioitavaa on se pieteetti, että akatemiakuvakoko on täsmälleen oikea eikä niin yleinen 1:3. Ekstroissa 41 min. dokumentti, 23 min. keskustelu, traileri ja 56-sivuinen kirjanen. Brittilaitos: BD on ABC, DVD puolestaan R0. (PS)