Rakastuneisuuden ja ennen kaikkea rakastumisen tilan kuvaaminen elokuvan tehokeinoilla on vaikeaa.
Rakastuneisuuden ja ennen kaikkea rakastumisen tilan kuvaaminen elokuvan tehokeinoilla on vaikeaa. 2000-luvun alun ranskalaiselokuva onnistuu viiltämään tuota aihetta – mutta ainoastaan pinnalta. Johtava teema kadotetaan Daniel Auteuilin (kenties tarkoitukselliseen) aistittomuuteen ja pidättyväisyyteen. Osasyynsä on myös draaman sekavissa rakennusmateriaaleissa. Tarinaa pitää koossa Auteuilin esittämän Brunon ostama sormus, joka vaihtaa omistajaa rakkauden seuratessa mukana. Sormuksen arvo niin antajalle kuin vastaanottajallekin kuvataan rakkauden merkitystä korostaen. Siinä missä elokuva kertoo itsensä ja ympäristönsä keskellä hukassa olevan keski-ikäisen miehen kovan tarinan, on se myös kuvaus siitä maailmasta, jossa promiskuiteetti ajaa tunteiden edelle. Ei puhuta vain tästä elokuvasta, samassa puhutaan myös tästä maailmasta.
Ei-anamorfinen kuva on eurooppalaisella mittakaavalla loistava, filmi erottuu riittävästi aiheuttamatta turhaa rakeisuutta. Puhe on käsitelty ammattitaidolla, dialogi johdattaa. Ekstroja ei tässäkään Rakkautta & Anarkiaa -sarjan julkaisussa ole. (VA)