Pelin säännöt nostettiin toisen maailmansodan jälkeen elokuvahistorian kanoniin heti Citizen Kanen rinnalle hämmästyttävän oraakkelimaisuutensa vuoksi.
Pelin säännöt nostettiin toisen maailmansodan jälkeen elokuvahistorian kanoniin heti Citizen Kanen rinnalle hämmästyttävän oraakkelimaisuutensa vuoksi. Kun ohjaajalegenda Jean Renoir hurjan 1930-lukunsa päätteeksi perusti draaman omiin teksteihinsä, saatiin heti syvääluotava teos ihmisistä suuren tragedian kynnyksellä. Kuin antiikin draamoissa ennustaja alkoi kuiskutella: nyt menee liian hyvin, on varaa haihatteluun ja ihmeellisyyksiin, joten kohta pamahtaa.
Elokuvaa lyttää pahoin porvariston dekadentin sydämen, ylemmän keskiluokan, joka turhautuu kaiketi kymmenen vuoden välein: jos et kasvata kakkua, olet luokkasi petturi. Jos kakkua vain syöt, tulee tragedia. Elokuvan turmeltunein hahmo, linnanherra, kerää mekaanisia soittopelejä. Ne soittavat aina odotettua melodiaa, mutta elämässä ja tässä elokuvassa tulee vastaan outoja sointuja ja sävellajjka. Näin, vaikka kaikki hahmot ovat stereotyyppejä.
Elokuva on kuuluisa intensiivisestä, useasta kamera-ajosta kootusta metsästyskohtauksesta, joka kertoo mitä Euroopassa tuleman pitää. Tuskin kaupunkikanijahti olisi luultavasti sivustakatsottuna yhtä järkyttävä kokemus, sillä ruohometsän kansalla lienee edes jotain mahdollisuuksia.
Jopa toukokuussa 2012 Pelin säännöt pelottaa samoin kuin katsottuna Espanjan sisällissodan ja Munchenin sopimuksen, Unkarin ja Tsekkoslovakian miehityksen sekä brezhneviläisellä 1970-luvulla taistolaiskuohun jälkeen. Tuo viimeinen pätee kirjoittaneeseen, mutta suoraan sanottuna en juuri välittänyt historiallisista konteksteista. Päinvastoin, ajattelin tilannetta, joka oli ehkä viimeisen kerran Suomessakin mahdollista jossain ihmeen Oulussa, kun musiikkimaku tai persoonalliset ominaisuudet yhdistivät työläispoikia kavereiksi keskiluokkaisten ja kaikenkarvaisten kaupunginviskaalien ja professorien lasten kanssa. Koko tuo näytelmä on tässä elokuvassa. Sentään ketään ei tapettu tahallaan, ainakaan vahingoksi kääräistynä, kuten Pelin sääntöjen lentäjäsankari. Mutta meillä näyttelijät, muusikot, futarit ja monet Heinäpään jääkiekkoilijat lähtivät herrojen kanssa marjametsälle. Monesta työläispojasta tuli kansallisen kokoomuksen mannekiini tai sitten uhri, valinta on lukijalle vapaa.
Pelin säännöt kertoo yhteiskunnallisesta rajapinnanvedosta luultavasti tarkemmin kuin mikään muu elokuva. Jokaisella katselukerralla se herättää uusia ajatuksia. Tällä kertaa se pani valkoisilla kuoleman kukillaan antamaan synninpäästön: kukaan ei ole koskaan Suomessa miettinyt, mitä merkitsi se, että viime maailmansodassa suomalaisten rivejä harvennettiin hillittömällä viikatteella juuri joukkueenjohtajien parissa. Suurin osa heistä oli keskiluokkaa ja vaurasta väkeä. Rahvasta meni, mutta ei yhtä kovalla prosentilla. Se on lopulta kohtalon kovaa demokratiaa.
Johtopäätös on se, ettei mitään kansalaisryhmää saisi demonisoida. Jos leipää ja ruokaa riittää kaikille, on tärkeää, että yhteys säilyy. Se yhteys on politiikassa, mutta toivottavasti myös arjen riennoissa.
Levyn versio on pitkä ohjaajan hyväksymä vuoden 1959 laitos, joka lisää paljon köyhimpien osallistujien ja sivustakatsojien tärkeitä kohtauksia. Juuri ohjaajan itsensä esittämän avainhenkilön Octaven profiili on tarkemnpi. Toki lyhyt versio olisi tylympi, ehkäpä tulevaa paremmin kuvaavammin armoton.
Odotuksiin nähden rauhallinen ja tarkka kuva. Kuva on jopa tarkempi kuin vuoden 2004 Criterionin luksuslaitoksessa. Näin tekniikka kehittyy. Ekstroissa kuvagalleria. (PS)