MI5:n upseeri Francis Blake ja tiedemies Philip Mortimer ovat tärkeimmät Edgar P. Jacobsin luomat hahmot, vaikka miehen työ sarjakuvan saralla kiteytyy Tintti-avustajan työhön Hergén studioilla.
MI5:n upseeri Francis Blake ja tiedemies Philip Mortimer ovat tärkeimmät Edgar P. Jacobsin luomat hahmot, vaikka miehen työ sarjakuvan saralla kiteytyy Tintti-avustajan työhön Hergén studioilla. Samaan tapaan tulivat tunnetuiksi Jacques Martin (Alix) ja Bob de Moor (Barelli).
Tinttejä yritettiin siirtää jo 1960-luvulla hyvin kömpelösti ja 1970-luvulla aika kömpelösti animaatioiksi. Vasta 1990-luvulla Tintin seikkailut työstettiin Muumien tapaan animaatioiksi siten, että harrastajat tyytyivät murahtelemaan suuren yleisön ihastellessa. Tavoitteena oli pyrkiä sarjakuvan kanssa samaan graafiseen ilmeeseen, jossa ruutujen kompositioita hyödynnettiin yksi yhteen liikkuvassa kuvassa. Tintti onnistuikin lopulta paljon paremmin kuin muut belgialais-ranskalaiset klassikot Astérix ja Lucky Luke. Blake ja Mortimerin kanssa pyrittiin samaan, mutta lopputulos oli aika jähmeä.
Mutta sellainen oli alkuperäinen sarjakuvakin: pikkutarkasti näperrelty ja dialogitulvillaan väsyttävästi kokoonpantu. Animaatiosarja ei tosin pyri samaan pikkutarkkuuteen, ja tuntuu, ettei henkilöillä ole myöskään juuri sanottavaa.
Parhaissa albumeissa oli sentään hyvä tunnelma. Aihepiirit olivat eksoottisia eikä populaareistä tieteiselokuvista tuttua fantasiaa vältelty. Suuren pyramidin arvoitus 1-2 (Le Mystère de la Grande Pyramide,1954) ja Keltainen merkki (La Marque Jaune, 1956) ovat belgialaisen sarjakuvan klassikoita.
Miekkakalan arvoitus alkoi ilmestyä syyskuun lopulla 1946 ensimmäisessä Tintti-lehden takakannessa samaan aikaan kuin keskiaukeamalla ilmestyi Tintin seikkailu Auringon temppeli (Le Temple du Soleil) tai oikeastaan Seitsemän kristallipallon sodan melskeissä kesken jäänyt loppuosa.
Ilmapiiri oli kääntymässä kylmän sodan suuntaan ja Jacobs kehitti keltaisten aasialaisten suuruhan. Viittaukset kommunistiseen Kiinaan siivottiin animaatiosarjasta, ja viholliset muuttuivat aikansa itäblokin euraasialaiseksi roduksi. Tämä vei aikatavalla sarjan vetovoimasta, joka jo alkuperäisessäkin sarjakuvassa turhan paljon perustui Mortimerin huikeisiin lentokoneisiin. Niistä hienoin oli yhtä aikaa sukellusvene ja suihkuhävittäjä.
Ranskalais-kanadalaista sarjaa esitettiin 2000-luvun alussa Suomenkin televisiossa. Suomeksi nämä eivät ole tainneet VHS:nä saati DVD:nä ilmestyä, enkä ole niihin törmännyt edes Belgiassa ja Ranskassa, vaikka aika-ajoin niitä olen etsinytkin levykaupossa.
Pääkonna Olrikin komealla kuvalla varustettu kuuden levyn ”Coffret Collector – L’Intégrale de l’Animation” –kokoelman hankin niinkin myöhään kuin heinäkuussa 2015 antibesilaisesta sarjakuvakaupasta. Laatikko sisältää kaikki seitsemän Jacobsin tekemää seikkailuja ryyditettynä kuudella muiden piirtämiin sarjakuvaan perustuvalla jaksolla. Levyt on jaoteltu aika erikoisesti, sillä Miekkakalan arvoitus on saanut seurakseen L’affaire du collier –seikkailun (1967), joka on salapoliisitarina hyvinkin erilainen kuin scifi-painotteinen debyytti.
Keskitason kuva ja ontto ääniraita. Katsoja voi valita äänen ranskaksi tai englanniksi. Teksititys englanniksi auttaa ranskaa taitamatonta. Ekstroissa on kaksi sarjaa mielenkiintoisempaa dokumenttia, henkilöesittely ja Jacobsin biografia. (PS)