Yli 10 800 arvostelua
Uusia arvosteluita tuon tuosta.
Kaikki parhaat.
DVD

Two-Lane Blacktop

Elokuva:
Kuva & Ääni:
Ekstrat:

Elokuva

”­Mut­ta yk­si asia on var­ma.

”­Mut­ta yk­si asia on var­ma. Mikään ei voi­ta van­han au­ton ra­ken­ta­mis­ta ja näi­den Det­roi­tin au­to­jen voit­ta­mis­ta sillä. Se tun­ne ei unoh­du kos­kaan. Ymmärrätkö, mitä tar­koi­tan? Se tyy­dy­tys on py­syvää.”
— GTO eli War­ren Oa­tes
Two-La­ne Black­top on kaik­kien ai­ko­jen road mo­vie. Mon­te Hell­man kuu­luu 70-lu­vun ame­rik­ka­lais­ten elo­ku­van­luo­jien eli au­teu­rien eh­dot­to­maan kär­keen. Ar­vaa­mat­to­ma­na Hol­lywoo­din jo­ke­ri­na hän on kui­ten­kin jää­nyt har­vo­jen tun­te­mak­si mut­ta ar­vos­te­tuk­si kult­tioh­jaa­jak­si. Vuo­si­kym­me­nensä il­mentäjänä Hell­ma­nin pa­ras elo­ku­va Two-La­ne Black­top on aja­ton. Fik­tio­na se on do­ku­men­taa­ri­sen to­si, sil­ti tai­tees­ta tin­kimättä. Yh­dys­val­to­jen fil­mi­tuo­tan­non yh­dessä he­delmäl­li­sim­mistä ajan­jak­sois­ta Hell­ma­nin elo­ku­va jäi nä­kymättömäk­si mes­ta­ri­teok­sek­si.
Suo­mes­sa Two-La­ne Black­top ei kos­kaan tul­lut teat­te­rei­hin. Se näh­tiin meillä vas­ta 1987 – te­le­vi­sios­sa. Tuo­reu­des­saan fil­mi nou­see par­hai­den ajan­hen­ki-ver­rok­kien­sa rin­nal­le ja mo­nen ohi­kin. Tässä yh­tey­dessä pu­hu­taan elo­ku­vis­ta Ra­jut ku­viot (1970), Vii­mei­nen elo­ku­va (1971), Syvä jo­ki (1972), Bad­lands (1973), Pitkät jää­hyväi­set (1973), Nash­vil­le (1975), Hi­ki­nen il­tapäivä (1975), Yön siir­rot (1975), Tak­si­kus­ki (1976), Mi­key ja Nic­ky (1976), An­nie Hall (1977), Kau­riin­metsästäjä (1978), Mur­han sä­vel (1978). Tie- ja ”­kul­jes­ke­lue­lo­ku­va­na” (Mat­ti Kas­si­lan mai­nio ter­mi!) Two-La­ne Black­top jättää Ea­sy Ri­de­rin (1969) sekä ai­kan­sa ku­vas­ta­ja­na Kes­kiyön Cow­boyn (1969) räm­pimään psy­ke­de­liaan­sa.
Two-La­ne Black­top on ku­vat­tu var­mal­la kä­dellä jo­kais­ta ka­me­ran­lii­kettä myö­ten val­miik­si hä­kel­lyttävän kau­niis­ti. Ku­vaa­ji­na ovat Jack Deer­son ja Gre­go­ry San­dor, jäl­kimmäistä ei to­sin mai­ni­ta lop­pu­teks­teissä. Elo­ku­van hie­no­va­rai­sis­sa otok­sis­sa jo­kai­nen vä­risä­vy, rek­vi­sii­tan si­joi­tus ja taus­tal­la nä­kyvät si­vu­hen­kilöt ovat mer­kit­se­viä. (Tois­tu­va nä­kymä on van­han Chev­ro­le­tin ympä­ril­le kuin muu­ra­hai­set so­ke­ril­le kerään­tyvät ekst­rat). Hell­man on it­se lei­kan­nut­kin elo­ku­van­sa, eikä ole jättä­nyt fil­miin yhtään tyhjää het­keä: Two-La­ne Black­to­pis­sa hil­jai­suus pu­huu ja pu­hut­te­lee. Elo­ku­van tyy­lil­li­nen yh­tenäi­syys ja ihail­ta­va täy­del­li­syys ovat sa­mal­la ker­taa klas­sis­ta ja va­paan mo­der­nia: il­ma­vaa, hen­gittävää, ala­ti laa­jen­tu­vaa — ja oman ti­lan­sa kat­so­jan kans­sa ja­ka­vaa. (En puo­les­ta­ni jaa sitä jos­sain esi­tet­tyä mie­li­pi­dettä, että elo­ku­va oli­si sisäänpäin kään­ty­nyt.)
Kus­tom Kar Kom­man­dos
Ku­vaa­va esi­merk­ki edel­li­sestä on au­to­ta­ri­nan mat­kan­te­ko ja Che­vyn sisällä ta­pah­tu­va ku­vaus. Sisäo­tok­sia var­ten käy­tet­tiin tois­ta, sa­man­merk­kistä au­toa, jo­ka muun­nel­tiin ka­me­raa var­ten sisältä ava­ram­mak­si. Ker­ran­kin syn­tyy tun­nel­ma, että kat­so­ja on mu­ka­na kyy­dissä. Sa­maan vai­ku­tel­maan au­tos­ta asu­muk­se­na ja tien päällä ole­min­seen elämän­tyy­linä pyr­ki hie­man myö­hem­min Ste­ven Spiel­berg hie­nos­sa Su­gar­land Exp­res­sissä (1974) ja äs­kettäin Da­vid Cro­nen­ber­gin ny­kya­jan sci­fi Cos­mo­po­lis (2012).
Tässä yh­tey­dessä huo­mioi­ta­va on myös Ken­neth An­ge­rin 1965 te­kemä ly­hyt­fil­mi au­to­fe­ti­sis­mistä, Kus­tom Kar Kom­man­dos, jos­ta moot­to­rin pyt­ty­jen ja sy­lin­te­rien ”au­toe­root­ti­nen” ihai­lu ja vaih­de­tan­gon lu­paa­ma po­tens­si on Mark Cou­sin­sin ”e­lo­ku­van DNA:n” tyy­liin siir­ty­nyt Hell­ma­nin fil­miin — to­sin vail­la An­ge­rin kol­me­mi­nuut­ti­sen puu­te­ri­huis­kun­peh­meää fe­mi­nii­ni­syyttä. Two-La­ne Black­top on lä­pit­te mas­ku­lii­ni­nen elo­ku­va.
P­sy­ke­de­liaa Two-La­ne Black­to­pis­ta ei löy­dy. Huu­meet­kin ovat mu­ka­na vain War­ren Oa­te­sin esittämän maan­tie­kiitäjän GTO:n ta­ka­tuup­pa­ris­ta löy­ty­vien tas­ku­mat­tien cock­tail-yh­dis­tel­missä. Hi­pit rii­su­tus­sa tie­ta­ri­nas­sa mai­ni­taan, mut­ta pääo­sas­sa ovat vain au­tot ja nii­den kyy­tiläi­set. Au­tot lue­tel­laan kun­nia­pai­kal­la kre­diit­tien vii­mei­sinä. Eri­kois­laa­tui­nen ni­mi fil­mil­le tu­lee vuo­den 1955 kus­to­moi­dus­ta Chev­ro­le­tis­ta, jon­ka Ric­hard Ruth ra­ken­si tätä var­ten. Sa­maa au­toyk­silöä käy­tet­tiin myö­hem­min Geor­ge Lu­ca­sin Sven­gi­jen­gi 62 –­fil­missä (A­me­ri­can Graf­fi­ti, 1973) Bob Fal­fan (Har­ri­son Ford) ajok­ki­na.
A­va­ruu­sa­lus­ta tai Bat­ma­nin haar­nis­kaa muis­tut­ta­van Che­vyn kyy­dissä is­tu­vat Kus­ki ja Me­kaa­nik­ko. Mat­ka­ra­haa kerätään Uu­den Mek­si­kon San­ta Fe:stä Ten­ne­seen Memp­hi­siin haas­ta­mal­la pai­kal­li­sia lait­to­miin kiih­dy­ty­sa­joi­hin, joi­ta pi­detään len­to­kent­tien suo­ril­la. Au­to­ra­dios­ta soi yöllä Door­sin Moon­light Mi­le ja päivä­sai­kaan Kris Kris­tof­fer­so­nin al­ku­peräis­ver­sio Me and Bob­by Mc­Geestä.
Two-La­ne Black­top on lau­la­ji­na tun­ne­tun pää­pa­rin ai­noa elo­ku­va. Ja­mes ”­Fi­re and Rain” Tay­lor on Kus­ki (T­he Dri­ver), tär­keimpään roo­liin mat­kan ai­ka­na nou­se­va hil­jai­nen au­ton­kul­jet­ta­ja. (Myö­hem­min Wal­ter Hil­lin Keik­ka­kus­kin (T­he Dri­ver, 1978) pääo­sas­sa Ryan O’­Neal ja Dri­ve-e­lo­ku­van (2011) Ryan Gos­ling on ni­met­ty roo­li­luet­te­los­sa vain ”d­ri­ve­reik­si”.) Beach Boys -yh­tyeen ai­noa oi­kea surf­fa­ri Den­nis ”­Pa­ci­fic Ocean Blue” Wil­son esittää Me­kaa­nik­koa (T­he Mec­ha­nic) va­kuut­ta­vas­ti. Kum­pi­kin on oh­jat­tu ka­me­ran eteen pel­kis­tet­tyinä hah­moi­na, per­soo­nal­li­si­na jo­ka­mie­hinä.
Wil­so­nin Me­kaa­nik­ko on ren­nom­pi, so­peu­tu­va am­mat­ti­lai­nen, jo­ka tun­tee myös nai­set. Tay­lo­rin Kus­ki on yk­sinäi­sem­pi su­si, eri­kois­mies, jo­ka mo­no­maa­ni­suu­des­saan löytää yh­tey­den ihas­tuk­seen­sa vain au­ton­sa vä­li­tyk­sellä ja het­kel­li­ses­ti. Mo­lem­mat amatöö­rit so­pi­si­vat pit­kien hius­ten­sa ja roo­ma­lais­ten pro­fii­lien­sa puo­les­ta ”­mal­leik­si” rans­ka­lai­sen Ro­bert Bres­so­nin myöhäis­teok­siin. Vai­ku­tel­maa tu­kee myös pa­rin tai­pu­mus pit­kiin hil­jai­suuk­siin. ”Oi­keat” näyt­te­lijät eivät oli­si täyttä­neet Kus­kin ja Me­kaa­ni­kon is­tui­mia näin hy­vin.
To­ki Hell­man käyttää myös am­mat­ti­lai­sia – ja lois­ta­vas­ti. Ame­rik­ka­lais­ten fil­minäyt­te­lijäin terä­vimpään kär­keen kuu­lu­nut War­ren Oa­tes te­kee yh­den hie­noim­mis­ta roo­leis­taan fil­min te­ko­vuon­na jul­kis­te­tun kel­tao­rans­sin Pon­tiac GTO:n kul­jet­ta­ja­na, jo­ka ker­too jo­kai­sel­le lif­ta­ril­le eri­lai­sen ta­ri­nan it­sestään. Oa­tes on liu­kas mat­ka­lai­nen, jon­ka it­se­te­hos­tuk­sen tar­pees­sa on puo­let epä­toi­voa ja puo­let sel­viy­tyjää. ”­Jol­len koh­ta va­kiin­nu, me­nen se­kai­sin”, hän to­teaa it­se­kin. GTO, ku­ten häntä elo­ku­vas­sa kut­su­taan, näyttää aluk­si Kus­kin ja Me­kaa­ni­kon maan­ties­talk­ke­ril­ta, kon­nal­ta pe­rin­tei­sessä mie­lessä. Mut­ta Hell­man ei tyy­dy tässäkään kaa­va­mai­suuk­siin. Pää­hen­kilöi­den ja GTO:n vä­lil­le syn­tyy haas­ta­va ki­sa (pa­nok­se­na Che­vyn ja Pon­tia­cin omis­tus­pa­pe­rit), mut­ta reis­sun päällä myös luot­ta­mus. Se nä­kyy yh­teis­ten ki­lo­met­rien tie­vel­jey­den tuot­ta­ma­na toi­nen toi­sen­sa tu­ke­mi­se­na.
La don­na è mo­bi­le
Vain 25-vuo­tiaa­na oman kä­den kaut­ta kuol­lut, oi­keas­sa elämässä lau­la­ja-näyt­te­lijä Art Gar­fun­ke­lin tyttöystävänä tun­net­tu Lau­rie Bird hah­mot­taa herkäs­ti lif­ta­ri­tytön roo­lin. Bird on tässä vielä sweet six­teen, jol­le au­tos­ta toi­seen hyppää­mi­nen on häi­ly­vyyttä mää­rittävä luon­teen­piir­re. La don­na è mo­bi­le! Bird esiin­tyi myö­hem­min vielä Mon­te Hell­ma­nin elo­ku­vas­sa Cock­figh­ters (1974), jos­sa Two-La­ne Black­to­pis­ta oli­vat mu­ka­na myös Oa­tes ja Har­ry Dean Stan­ton. Stan­ton esittää tässä GTO:n pol­vea hi­pelöivää ja pian Pon­tia­cin kyy­distä pu­toa­vaa lif­ta­ria.
Jos mai­nit­sin edellä myös Bres­so­nin, tuon fil­mi­tai­teel­le pyhän ni­men, se joh­tuu siitä eleettö­myy­destä ja se­littämättö­myy­destä, jo­ka huo­kuu Mon­te Hell­ma­nin elo­ku­van jo­ka met­riltä. Mitään tur­haa ei näy­tetä, vain välttämätön. Kun Lau­rie Bir­din lif­ta­ri lop­pu­puo­lel­la is­tuu kah­vi­laan ja löytää vii­mei­sen kyy­din, se ta­pah­tuu sa­noit­ta, muu­ta­mal­la kat­seel­la. Ku­vaa­vaa on, että Bir­din mu­kaan­sa poi­mi­vas­ta moot­to­ri­pyörä­nuo­ru­kai­ses­ta (yh­den le­vyn te­kijä Kreag Caf­fey) näem­me kas­vot vain ohi­men­nen kah­vi­laan sisään tul­les­sa. Sil­ti tässä kat­sei­den koh­taa­mi­ses­sa on lo­pul­li­suu­den (tai pi­kem­min uu­den alun) tun­tu. Bird ja kat­so­jal­le tun­te­ma­ton moot­to­ri­pyöräi­levä ”mätsäävät” sil­minnäh­den pa­rem­min kes­kenään kuin tytön pa­rik­si pyr­ki­neet, au­toi­hin­sa kon­so­li­pe­laa­janört­tien in­nol­la kes­kit­ty­neet kul­ku­rit Kus­ki ja Me­kaa­nik­ko – tai jo kes­ki-ikäi­sen Oa­te­sin GTO. Lif­ta­ri on nyt jo­pa val­mis luo­pu­maan ai­noas­ta kiin­nik­keestään, mu­ka­naan kan­ta­mas­taan omai­suu­des­ta. Tytön iso me­ri­mies­kas­si ei mah­du moot­to­ri­pyörän kyy­tiin.
Two-La­ne Black­top on vuo­den tär­keim­piä jul­kai­su­ja, kul­jes­ke­lue­lo­ku­vien Ci­ti­zen Ka­ne. Sen saa­mi­nen dvd-le­vyl­le on juh­lan ar­voi­nen kult­tuu­ri­te­ko. Au­to­ki­san var­jol­la ja sii­hen sy­ven­tyen Mon­te Hell­man piirtää kat­so­jan eteen yllättävän selvänäköi­sen ajan­ku­van, pyö­rien pääl­le nos­te­tun ko­ko­var­ta­lo­pot­re­tin 70-lu­vun vaih­teen Yh­dys­val­lois­ta. Chev­ro­le­tin ja Pon­tia­cin kyy­tiin näyttää mat­kal­la mah­tu­van lä­pi­leik­kaus suu­ren län­nen ko­ko kan­sas­ta.
Koh­taus koh­tauk­sel­ta, jak­so jak­sol­ta Mon­te Hell­man val­mis­te­lee teos­taan vas­taan­sa­no­mat­to­man kiin­teäk­si ko­ko­nai­suu­dek­si. Kat­so­ja on otet­tu ja lu­mou­tu­nut jo kauan en­nen sykäh­dyttävää lop­pu­ku­vaa, jo­ta voi myös lop­pu­nou­suk­si tai oi­keam­min lop­pu­kii­dok­si kut­sua. Har­mo­ni­sen, la­ko­ni­suu­des­saan tiu­kan dy­naa­mi­sen fil­min päätök­senä Ja­mes Tay­lo­rin Kus­kin ek­sis­ten­tiaa­li­nen syök­sy ot­taa vat­san­poh­jas­ta.
Voi vain ku­vi­tel­la, miltä fil­mi on en­si-il­las­saan suu­rel­ta kan­kaal­ta näyttä­nyt! Mut­ta dvd-le­vyn kau­nis ja tark­ka laa­ja­ku­va on enemmän kuin toi­sek­si pa­ras vaih­toeh­to. Nyt seu­raa spoi­le­rei­ta. Kiih­dy­ty­sa­jo on al­ka­mas­sa. Che­vy ja haas­ta­ja vie­rekkäin au­tos­saan len­to­kentän as­val­til­la. Kus­ki is­tuu yk­sin etu­pen­kil­le, kat­soo eteensä, sit­ten va­sem­mas­ta si­vuik­ku­nas­ta. Val­ko­kan­kaal­ta yk­si­tyis­koh­dat erot­tai­si pa­rem­min, mut­ta kau­ka­na nä­kyy hiu­kan epämääräi­ses­ti iso ra­ken­nus, tal­li tai han­gaa­ri, pysäköi­tyjä au­to­ja ja ai­tauk­ses­sa lai­dun­ta­via he­vo­sia. Kus­ki vetää si­vuik­ku­nan um­peen. Sen sul­keu­tu­mi­ses­ta kuu­lu­va tu­kah­tu­nut ko­laus on kuin ark­ku tai hau­ta­hol­vi pan­tai­siin kiin­ni. Ää­net hä­viävät kuin il­ma au­tos­ta, Kus­kin las­kies­sa kä­tensä vaih­de­ke­pin nu­pil­le.
Ryt­mittävät, tois­tu­vat otok­set kiih­dy­ty­sa­jo­jen star­tis­ta oma­te­koi­si­ne lähtö­mer­ki­nan­toi­neen vievät aja­tuk­set au­to­maat­ti­ses­ti Nic­ho­las Rayn Nuo­ren ka­pi­nal­li­sen (1955) koh­ta­lok­kaa­seen au­to­mit­telöön, ”c­hic­ken ru­niin”. Two-La­ne Black­to­pis­sa on vuo­ros­sa yhä mykkä otos au­to­jen vä­lissä lähtö­lu­paan val­mis­tu­vas­ta val­koi­siin pu­keu­tu­nees­ta nuo­ru­kai­ses­ta. Hän hyppää il­maan ja hei­laut­taa mer­kik­si kä­siään nyt­kyen kuin us­kon­nol­li­ses­sa eks­taa­sis­sa. Au­to liik­kuu, lii­ke muut­tuu hi­das­tuk­sek­si, jon­ka huo­maam­me en­simmäi­senä Kus­kin hius­suor­tu­vien aal­toi­lus­ta. Kes­ken kii­don otos pysäh­tyy stil­liin ja — kuin fil­mi su­lai­si ka­me­ras­sa — ku­va pa­laa puh­ki. Lop­pu­teks­tit pyö­rivät mus­taa vas­ten.
Mi­ten Kus­kin kä­vi? On­ko ky­seessä Two-La­ne Black­to­pin vas­ti­ne Ea­sy Ri­de­rin tai Ja­mes Wil­liam Guer­cion Moot­to­ri­pyörä­cow­boyn (E­lect­ra Gli­de in Blue, 1973) päätök­sil­le? Tai vain viit­taus Me­kaa­ni­kon ja Kus­kin koh­ta­loi­hin, mat­kan jat­ku­mi­seen ha­maan lop­puun saak­ka, kun­nes elämä pyö­rii fil­mi­nau­ha­na sil­missä? Ei voi ol­la muis­ta­mat­ta lif­ta­ri­tytön kans­sa mo­tel­lis­sa yh­tei­sen yön viettä­neen Me­kaa­ni­kon sa­no­ja, kun hän va­roit­ti Kus­kia ra­kas­tu­mas­ta tähän: ”S­he will burn you – pol­tat näp­pi­si!”
Kul­jes­ke­lue­lo­ku­van Ci­ti­zen Ka­ne
Mon­te Hell­man, s. 1932, sai mah­dol­li­suu­ten­sa elo­ku­va-a­lal­le Ro­ger Cor­ma­nin sii­pien al­la, niin kuin mo­ni muu­kin ame­rik­ka­lai­nen ny­kyään­kin vai­kut­ta­va te­kijä: Fran­cis Ford Cop­po­la, Mar­tin Scor­se­se, Joe Dan­te, Pe­ter Bog­da­no­vich, Jo­nat­han Dem­me, Ja­mes Ca­me­ron, Cur­tis Han­son, John Say­les, Ron Howard. Hell­man opis­ke­li Stan­for­din ylio­pis­tos­sa draa­maa ja elo­ku­vaa Ka­li­for­nian Los An­ge­le­sin ylio­pis­tos­sa (UC­LA). Lei­kat­tuaan Cor­ma­nin fil­mejä, hän sai mah­dol­li­suu­den tehdä muu­ta­man oman. Two-La­ne Black­to­pin ohel­la kuu­lui­sim­mat ovat uu­swes­ter­nit, hal­pa­tuo­tan­toi­na syn­ty­neet He rat­sas­ti­vat lä­pi luo­ti­sa­teen (Ri­de in the Whir­lwind, 1965) ja Hän am­pui en­sin (T­he Shoo­ting, 1966), jois­sa näyt­te­li nuo­ri Jack Nic­hol­son (myös en­sin mai­ni­tun kä­si­kir­joit­ta­ja). Two-La­ne Black­to­pis­ta on tul­lut kestävä kult­tik­las­sik­ko, jo­ka an­sait­see enemmän nä­ky­vyyttä.
Hell­man on näi­hin päi­viin saak­ka jat­ka­nut fil­min­te­koa, mut­ta pie­ni­ne bud­jet­tei­neen ja oma­peräi­sen te­ko­ta­pan­sa vuok­si elo­ku­vat ovat jää­neet enimmäk­seen huo­miot­ta — ja yleisöttä. Vii­mei­sin Road to Now­he­re (2010) kerä­si Yh­dys­val­to­jen lip­pu­luu­kuil­la vain muu­ta­man kym­me­nen­tu­hat­ta dol­la­ria. Yritä nyt siinä sit­ten tehdä uut­ta! Pe­ter von Bag­hin mie­lestä Hell­man on ”­Hol­lywoo­din mer­kittä­vim­piä uh­re­ja”, jon­ka fil­mog­ra­fia on ai­van liian ly­hyt. Oh­jaa­ja vie­rai­li So­dan­kylän Mid­night Sun –­fil­mi­fes­ti­vaa­lil­la jo vuon­na 1988.
”Wes­ter­nin ja au­toi­lue­lo­ku­van vä­lillä ei mi­nus­ta ole suur­ta­kaan eroa. Mi­nul­le kaik­ki elo­ku­vat ovat road-mo­viei­ta.” – Mon­te Hell­man teok­ses­sa So­dan­kylä, ikui­ses­ti (Pe­ter von Bagh, WSOY 2010).
”­Mon­te Hell­man on hy­vin lah­ja­kas ja sa­maan ai­kaan sekä tun­teel­li­nen että idea­lis­ti­nen. Hän on yk­si Hol­lywoo­din par­haim­mis­ta oh­jaa­jis­ta, vaik­kei hän ole­kaan me­nes­ty­nyt sa­mal­la ta­val­la kuin mo­net häntä lah­jat­to­mam­mat te­kijät. Hän ei ajat­te­le tip­paa­kaan kau­pal­li­ses­ti, mut­ta hä­nen teok­sen­sa ovat ne­rok­kai­ta.” – Ro­ger Cor­man teok­ses­sa So­dan­kylä, ikui­ses­ti (Pe­ter von Bagh, WSOY 2010).
Mon­te Hell­ma­nin Two-La­ne Black­to­pis­ta sa­not­tua:
”Ek­sis­ten­tiaa­li­nen road mo­vie, 1960-lu­vun lo­pun ja 1970-lu­vun alun vas­ta­kult­tuu­ri­sen tie-e­lo­ku­va-aal­lon ja­los­tu­nein saa­vu­tus. Kaik­ki ylimääräi­nen on kar­sit­tu, jäl­jellä on vain hyp­noot­ti­nen kes­ki­tys au­toi­hin ja aja­mi­seen… Hell­man ku­va­si elo­ku­van Tech­nis­co­pe­na, jo­ta hän pi­ti mai­se­ma­pa­no­raa­mal­le ihan­teel­li­se­na for­maat­ti­na ku­van le­vey­den, terä­vyy­den ja syvä­tark­kuu­den vuok­si… teok­sen val­mis­tut­tua Uni­ver­sa­lin pää­joh­ta­ja Lew Was­ser­man määrä­si sen sup­peim­paan mah­dol­li­seen le­vi­tyk­seen. Yk­si 1970 –­lu­vun suu­ris­ta ame­rik­ka­lai­sis­ta elo­ku­vis­ta jäi suu­rel­le yleisöl­le lä­hes tun­te­mat­to­mak­si.” — Ant­ti Ala­nen, Elo­ku­vao­pas, Ota­va 1995 ja 2005
”Oh­jaa­ja-leik­kaa­ja Mon­te Hell­man tut­kai­lee Two-La­ne Black­to­pis­sa tun­teik­kaas­ti ou­toa ja jos­kus pa­teet­tis­ta­kin, temp­pui­lun ja hui­jaus­ten täyttämän ka­tu­ral­lin maail­maa… Pal­jon ta­ri­nan mer­ki­tyk­sestä las­keu­tuu Oa­te­sin har­teil­le ja hän kan­taa sen mes­ta­rin ot­tein lois­ta­vas­sa suo­ri­tuk­ses­saan.” – Va­rie­ty
”…­Hell­man on vä­hemmän kiin­nos­tu­nut al­le­go­rias­ta (luok­ka- ja su­ku­pol­vitörmäyk­sistä, ku­ten Ea­sy Ri­de­rissä) tai au­to­ki­sas­ta it­sessään (se vain haih­tuu pois) kuin siitä mys­til­li­sestä pro­ses­sis­ta, jos­sa haas­te hie­no­va­rai­ses­ti käy lä­pi me­ta­mor­foo­sin ja muo­dos­tuu pak­ko­miel­teek­si. It­seensä sul­keu­tu­nee­na, it­seensä kes­kit­ty­neenä ja it­se­tu­hoi­se­na (ku­ten vii­mei­nen otos fil­min juut­tu­mi­ses­ta ka­me­raan ja pa­la­mi­ses­ta an­taa ymmärtää) se on ab­so­luut­ti­sen van­git­se­va. — Tom Mil­ne, Ti­me Out
”Ei to­del­la­kaan minään kes­ki­ver­to ta­kaa-a­jo­lef­fa­na Two-La­ne Black­top saat­taa ol­la Mon­te Hell­ma­nin hie­noin elo­ku­va. Oa­tes, jo­ka on Hell­ma­nin lä­hei­nen ystävä ja pääo­san esittäjä mel­kein kai­kis­sa hä­nen fil­meissään, on Two-La­ne Black­to­pis­sa suu­ren­moi­nen, roo­lis­sa on täy­del­li­nen se­koi­tus ko­me­diaa, mys­tee­riä ja sää­littä­vyyttä… Odo­tuk­set tätä synkkää elo­ku­vaa koh­taan oli­vat kor­keal­la, stu­dio ku­vit­te­li uu­den Ea­sy Ri­de­rin ole­van kä­sillä. Es­qui­re-leh­ti te­ki fil­mistä kan­si­ku­va­ju­tun, pai­noi Wur­lit­ze­rin kä­si­kir­joi­tuk­sen leh­teen ko­ko­nai­suu­des­saan, ja kut­sui fil­miä vuo­den elo­ku­vak­si… Two-La­ne Black­top on hy­vin sa­man­ta­pai­nen kuin suo­sit­tu­jen eu­roop­pa­lais­ten ek­sis­ten­tia­lis­ti­sen elo­ku­van te­kijöi­den fil­mit, mut­ta häi­lyvä ame­rik­ka­lai­nen ”art hou­se” –y­leisö py­syi lau­moi­na pois­sa, pitäen selväs­ti­kin pa­rem­pa­na, että heidän va­ka­vat psy­ko­lo­gi­set draa­man­sa ovat vain tuon­ti­ta­va­raa ul­ko­mail­ta. – Vir­gin Film Gui­de
”­Tiellä it­sessään on Two-La­ne Black­to­pis­sa to­del­li­nen iden­ti­teet­ti, kuin se oli­si paik­ka, jos­sa eletään, eikä vain ta­pa liik­kua… tämän elo­ku­van neljäl­le ih­mi­sel­le tie, sa­nal­la sa­noen, on ko­ti. – Ro­ger Ebert
”­Two-La­ne Black­top on ki­peän­kos­ket­ta­vien, pu­hut­te­le­vien mai­se­mien ja ab­sur­dis­ti jäh­met­ty­nei­den hen­kilö­hah­mo­jen elo­ku­va.” — J. Ho­ber­man, Vil­la­ge Voi­ce
”Tämä Mon­te Hell­ma­nin jän­nittävä ek­sis­ten­tia­lis­ti­nen tie-e­lo­ku­va, jos­sa on Ru­dolph Wur­lit­ze­rin ja Will Cor­ryn mai­nio kä­si­kir­joi­tus ja suo­sik­ki­ni War­ren Oa­te­sin roo­leis­ta, näyttää jo­pa pa­rem­mal­ta nyt kuin se näyt­ti vuon­na 1971. – Jo­nat­han Ro­sen­baum, Chi­ca­go Rea­der
(HB)
29/09/2012

Traileri

Tämä video on ehkä jo poistettu YouTube:sta. Kokeile kuitenkin?

Tekniset tiedot

Formaatti: DVD
 
Vuosi: 1971Kesto: 93 minuuttia
Julkaisija: FinnkinoKuva:
Anamorfinen 2.35
Ääniraita: Dolby Digital Stereo
 
Ikäraja:
(12)
Kielletty alle 12-vuotiailta. Ohjelman saa luovuttaa vain 12 vuotta täyttäneelle.
  EAN: 6415018631605

© Heinäpään Viestintä Oy ja MetaVisual Oy. Tämän arvostelun ja mediatiedostojen kopiointi on kielletty. Linkitys tälle sivulle on sallittu. Arvostelun yhteydessä esitettyjen kuvien oikeudet kuuluvat julkaisijalle (Finnkino) ellei toisin mainita.

Etsitkö tärppejä?

Jos pidät tästä elokuvasta saatat myös olla kiinnostunut näistä. Lisää samojen tekijöiden elokuvia löydät klikkaamalla tekijän nimeä edellä.
© Heinäpään Viestintä Oy ja MetaVisual Oy. Tämän arvostelun ja mediatiedostojen kopiointi on kielletty. Linkitys tälle sivulle on sallittu.
Toteutus:MetaVisual CMSSuunnittelu:MetaVisual OyMobiiliversioNormaaliversioKirjaudu sisään© 2000 - 2024 Heinäpään Viestintä Oy, MetaVisual Oy