Leonardo di Caprion todennäköisellä Oscar-pystillä markkinoitu The Revenant velloo kauniiden kuvien luomissa mystisissä fiiliksissä, muttei vangitse täydelliseen transsiin kuin korkeintaan visuaalisuudellaan.
Leonardo di Caprion todennäköisellä Oscar-pystillä markkinoitu The Revenant velloo kauniiden kuvien luomissa mystisissä fiiliksissä, muttei vangitse täydelliseen transsiin kuin korkeintaan visuaalisuudellaan. Metsuriseksuaalikuvastosta revitty Di Caprio hallitsee metsän kujeet, mutta ylisanojen kohdalla suosittaisin pientä hillintää. Tom Hardyn piirtämä kuva olosuhteista riippumattomasta ystävyydestä on hienovaraisuudessaan merkittävämpi kuin primitiivinen, ja aavistuksen yksiulotteinen dicapriolainen läähätykseen ja karjuntaan pohjaava sooloperformanssi. Syvemmillä tunteiden tasoilla Di Caprio onnistuu silti paljastamaan sydänlihaksensa, tehden elokuvasta matkan elämänhalun ja äärimmäisten tahtotilojen sfääreihin.
Huikaisevissa talvisissa vuoristo- ja metsämaisemissa käydään pitkittynyttä taistelua elämästä – ja majavannahoista. The Revenant ei löydä lopullista rytmiä, edeten pitkäveteisesti, tarraten sivujuoniin, menettäen hetkittäin johtolankansa. Veristen taisteluiden, ystävyyden ja petoksen, sekä jopa koomisiin sfääreihin kasvavan eloonjäämisseikkailun rinnalla käydään ikuinen kostotaistelu. Intiaanit tuovat mukanaan tunnustuksellista kuvastoa, magia on päälle liimattua ja puhki kulunutta. (VA)