Yli 10 800 arvostelua
Uusia arvosteluita tuon tuosta.
Kaikki parhaat.
Kino

Viimeinen sopimus

Sista kontraktet 

Elokuva

Mo­ni val­tio­mies on jou­tu­nut to­tea­maan, että kult­tuu­ri­har­ras­tuk­sel­la on ris­kinsä.

Mo­ni val­tio­mies on jou­tu­nut to­tea­maan, että kult­tuu­ri­har­ras­tuk­sel­la on ris­kinsä. Ab­ra­ham Lin­coln sai sa­la­mur­haa­jan luo­dis­ta teat­te­riai­tios­sa, ja jol­lei Olof Pal­me oli­si päättä­nyt mennä elo­ku­viin tuo­na koh­ta­lok­kaa­na il­ta­na 12 vuot­ta sit­ten, hän saat­tai­si yhä ol­la elos­sa.
Hel­mi­kuun 28. päivänä 1986 kel­lo 23.21 lau­kaus Tuk­hol­man Sveavä­ge­nillä jä­ri­syt­ti poh­jois­ta ku­nin­gas­kun­taa ja muut­ti his­to­rian ku­lun. Ruot­sin va­lo­voi­mai­sin ja kan­sainvä­li­sin po­lii­tik­ko oli tul­lut tiensä päähän.
Kos­ka Pal­men koh­dal­la syyl­listä (tai syyl­li­siä) ei ole vieläkään pys­tyt­ty pitäväs­ti ni­meämään, voi asial­la spe­ku­loi­da jo­pa va­paam­min kuin sa­la­liit­to­teo­rioi­den äi­tinä tun­ne­tul­la Ken­ne­dyn ta­pauk­sel­la, jos­sa sentään jot­kin koor­di­naa­tit ovat kiistämättö­miä.
Val­tio­mie­hen vi­hol­li­set
O­li­ver Sto­ne te­ki vil­lin ja vai­no­har­hai­sen Ken­ne­dy-e­lo­ku­van JFK – avoin ta­paus lä­hes kol­me vuo­si­kym­mentä ta­pah­tu­mien jäl­keen. Ruot­sa­lai­set fil­min­te­kijät eivät jak­sa­neet odot­taa niin pitkään. Kjell Sund­vall, jo­ka oh­ja­si myös Metsästäjät, yh­den vii­me ai­ko­jen par­hais­ta ruot­sa­lai­sis­ta elo­ku­vis­ta (tie­ten­kin vä­kevällä suo­ma­lais­pa­nok­sel­la ryy­di­tet­tynä), us­kal­tau­tui edel­leen kuu­man ai­heen kä­sit­te­lijäk­si.
Sis­ta kont­rak­tet – Vii­mei­nen so­pi­mus pe­rus­tuu ka­saan­tu­nee­seen Pal­me-kir­jal­li­suu­teen. Elo­ku­va si­tee­raa al­ku­teks­teissään suo­ma­lais­vel­jes­ten Pert­ti ja Ka­ri Pou­tiai­sen teo­rioi­ta, mut­ta it­se kä­si­kir­joi­tus poh­jau­tuu sa­la­ni­mellä John W. Grow kir­joi­tet­tuun fik­tii­vi­seen ro­maa­niin.
Jo­ko hä­ve­liäi­syys tai kau­pal­li­nen vai­nu on saa­nut fil­min­te­kijät poik­kea­maan kir­jan juo­nes­ta. Tut­ki­mus­ten te­hot­to­muus pal­jas­te­taan ja tur­val­li­suus­po­lii­sin pa­pe­rit mus­ta­taan, mut­ta Vii­mei­sessä so­pi­muk­ses­sa ei syy­tetä ruot­sa­lais­ta lii­ke-elämää, vaan ul­ko­mai­sia ta­ho­ja. Pää­mi­nis­te­rihän joh­ti maan­sa ”ak­tii­vis­ta puo­lueet­to­muut­ta”, tu­ki va­sem­mis­to­lai­sia va­pau­tus­liik­keitä ja vas­tus­ti Viet­na­min so­taa. YK:n lä­het­tiläänä Pal­me myös edis­ti ydi­na­se­rii­sun­taa. Vä­hem­pi­kin oli­si rai­vos­tut­ta­nut län­nen ja eri­tyi­ses­ti Yh­dys­val­lat.
Oh­jaa­ja Sund­vall luot­ti Kjell La­ger­roo­siin jo edel­li­sessä elo­ku­vas­saan. Nyt suo­ma­lais­ku­vaa­jan ka­me­ra saa seu­ra­ta sa­lai­sen toi­mek­sian­non kan­sainvä­li­siä kou­ke­roi­ta Etelä-Af­ri­kas­ta New Yor­kiin, Lon­too­seen ja Mal­tal­le. Myös palk­ka­tap­pa­jan roo­liin pes­tat­tu, Bon­dis­sa­kin näy­tel­lyt eri­no­mai­nen eng­lan­ti­lai­nen Mic­hael Kitc­hen saat­taa lisätä fil­min pai­noar­voa vien­ti­mark­ki­noil­la.
K­jell Sund­val­lin elo­ku­van suu­rim­mat val­tit ovat kui­ten­kin sen ruot­sa­lai­suu­des­sa. Tun­nel­mat ti­hen­tyvät Tuk­hol­man tal­vi­ses­sa yössä, kun ta­pah­tu­mat kär­jis­tyvät en­nal­ta tie­det­tyyn, mut­ta sat­tu­man­va­rai­suu­des­saan yhä hätkäh­dyttävään lop­pu­tu­lok­seen.
Pykälät oi­koi­sik­si
Kat­so­jan op­paa­na sa­la­juon­ten sok­ke­los­sa on täh­tiai­nes­ta omaa­va Mi­kael Persb­randt, jol­le po­lii­sin roo­li on tut­tu jo ko­mi­sa­rio Beck-e­lo­ku­vis­ta. Näyt­te­lijässä Mic­hael Kea­to­nin miel­lyttävä hy­my yh­dis­tyy Ch­ris­top­her Wal­ke­nin kylmään kat­see­seen. Vel­vol­li­suu­den­tun­toi­nen vi­ra­no­mai­nen ja huo­leh­ti­va per­hee­nisä muut­tuu pai­nos­tet­tu­na la­ki­kir­jan pykä­liä oi­ko­vak­si rai­vopääk­si. Ja juu­ri sil­loin hän me­nettää pe­lin.
Y­leisön sym­pa­tiat ovat hyvän ju­tun­ker­to­jan puo­lel­la. Ja näinhän sen oli­si pitä­nyt käydä: mie­luum­min luo­pui­sim­me suur­mie­hestä edis­tyk­sen mart­tyy­ri­na kuin puo­li­mie­li­sen jou­tojätkän um­pimähkäi­senä uh­ri­na.
Mo­ni Vii­mei­sen so­pi­muk­sen esittä­mistä mie­li­ku­vis­ta on mah­dol­li­suuk­sien ra­jois­sa. Voi­han aja­tel­la, että Ch­ris­ter Pet­ters­so­nia ja teos­ta epäil­tyjä ää­ri­ryh­miä on käy­tet­ty hyväk­si jäl­kien peittä­mi­sessä. Elo­ku­van us­kot­ta­vuus it­senäi­senä teok­se­na vain al­kaa lop­pu­puo­lel­la kär­siä. Vii­mei­senä kei­no­naan Sund­vall liittää teok­sen­sa po­lii­si- ja gangs­te­ri­fil­mien jat­ku­moon kei­noil­la, jot­ka skan­di­naa­vi­sin sil­min vai­kut­ta­vat kli­seiltä.
Tie­ten­kin san­ka­ria sa­la­kuun­nel­laan, ystävä pettää ja hel­ve­tin­ko­ne ti­kittää is­tui­men al­la.
Ku­ten Metsästä­jissä­kin myös Vii­mei­sessä so­pi­muk­ses­sa nais­ku­vat jäävät yk­siu­lot­tei­sik­si. Nais­po­lii­si­kol­le­ga ei saa fil­missä mon­ta­kaan rep­liik­kiä ja Per­nil­la Au­gust jou­tuu säestäjäk­si lai­min­lyö­tynä ja tus­kas­tu­nee­na vai­mo­na. Sen­kin hän kyllä osaa. (HB)

Tekniset tiedot

Formaatti: Kino
 
Vuosi: 1998Kesto: minuuttia
Julkaisija:  
  
    

© Heinäpään Viestintä Oy ja MetaVisual Oy. Tämän arvostelun ja mediatiedostojen kopiointi on kielletty. Linkitys tälle sivulle on sallittu. Arvostelun yhteydessä esitettyjen kuvien oikeudet kuuluvat julkaisijalle ellei toisin mainita.

Etsitkö tärppejä?

Jos pidät tästä elokuvasta saatat myös olla kiinnostunut näistä. Lisää samojen tekijöiden elokuvia löydät klikkaamalla tekijän nimeä edellä.
© Heinäpään Viestintä Oy ja MetaVisual Oy. Tämän arvostelun ja mediatiedostojen kopiointi on kielletty. Linkitys tälle sivulle on sallittu.
Toteutus:MetaVisual CMSSuunnittelu:MetaVisual OyMobiiliversioNormaaliversioKirjaudu sisään© 2000 - 2024 Heinäpään Viestintä Oy, MetaVisual Oy