Ewan McGregorin esikoisohjaus kertoo kipeän tarinan maailmansotien jälkeisestä Amerikasta, jossa kapinallinen tytär suistaa malliperheen kaaokseen.
Ewan McGregorin esikoisohjaus kertoo kipeän tarinan maailmansotien jälkeisestä Amerikasta, jossa kapinallinen tytär suistaa malliperheen kaaokseen. Isä (Ewan McGregor) ja äiti (Jennifer Connelly) eivät voi ymmärtää kuinka Vietnamin sodan vastustus, rotumellakat ja selittämätön viha ovat muuttaneet heidän pikkutyttöään (Dakota Fanning).
Virheettömästi ajankuvaa pyörittelevä periodidraama loistaa suuressa kuvassa, mutta änkyttää henkilötasolla. Philip Rothin samannimiseen romaaniin perustuva elokuva on kiehtova tarina, jossa tuntuu olevan yhtymäkohtia ajan poliittisiin jännäreihin, mutta Vietnamin ja Watergaten sijaan kyse voisi myös olla nykypäivän ääriliikehdinnästä. Ajaton periodikertomus ääriheilunnasta ja pyrkimyksestä kesyttää kaaos voisi olla dynamiittia, mutta tässä kokonaisuus jää kylmäkiskoiseksi ja ontoksi. Pinta on silti kaunis.
Hivenen hailakka, mutta virheettömästi lavastettu ja komeasti huoliteltu kuva. Ääniraita antaa dialogille paljon tilaa, mutta vääntää tilaisuuden tullen hienosti musiikin, mellakoinnin ja räjähdysten kautta. Kokonaisuus maistuu autenttisen läsnäolevalta ja se on paljon. Ekstraton. (IJ)