Elokuvatapaus tai ei, on tämä teräsmiehen ensimmäinen painos aikamoista terästurskaa.
Elokuvatapaus tai ei, on tämä teräsmiehen ensimmäinen painos aikamoista terästurskaa. Karkeakätisesti näytelty ja karrikatyroiden ohjattu elokuva kuvittaa tarinansa viihdyttävästi, mutta kovin epäuskottavasti. Silti tämä on myöhempien vuosien — sinällään hyviin — smallvilleihin ja terästyttöihin nähden vakava elokuva, ja omassa ajattomassa luokassaan koukuttava tapaus.
Marlon Brando on elämästä irtaantunut teräsmiehen isä, jolle ei juuri anneta enempää mahdollisuuksia näyttelemiseen kuin armotta pätkitylle kertojalle. Tässä vaiheessa vielä omilla jaloillaan liikkunut Christopher Reeve on aikuinen teräsmies, joka päästetään irti vasta melkein tunnin johdannon jälkeen. Gene Hackman puolestaan on ilkikurinen, mutta vain vaivoin vaarallisen oloinen Lex Luthor.
Pitkän alkusoiton jälkeen elokuva pääsee omilleen tapahtumien siirryttyä Metropolikseen aikuisen Teräsmiehen mukana. Christopher Reeve vetää hyvän roolin, jossa poikamainen viattomuus, yli-inhimillinen besserwisserismi ja pidätelty supersankaruus lyövät mukavasti kättä ilman vatsanväänteitä. Jopa elokuvan taiteelliseen ulosantiin pyrkivä alkusoitto, alun styroksiset lavasteet ja runonlausunnaksi äityvä pariutumisriitti öisellä taivaalla ovat lopulta osa tämän viehätyksestä.
Uudelleen 35mm filmiltä haettu ja 4K:na masteroitu kuva esittää elokuvan uskollisena alkuperäiselle kuosilleen väripalettia ja raekohinaa myöten. Jälki on väritoistoa myöten vakaata, mutta 4K HDR -esitystä odottavan katsojan kannattaa tarkistaa vaatimuksensa 40 vuoden taakse.
Voimakkaan rosoinen kuva jää valtaosin utuiseksi ja väritoistoltaan hahmotelmamaiseksi, mutta ikäisekseen jälki on vakaata ja kohtuullisen jäsentynyttä. Parhaimmillaan raekohina pysyy kurissa ja toisto löytää kohteistaan myös yksityiskohtia, mutta tällöinkin anti on hyvin kaukana referenssitason 4K:sta. Lopputulos vaikuttaa silti harkitulta restauraatiolta, joka ei yritä liikoja lähdemateriaalin heikkouksia puunatessaan, mutta ei liioin onnistu ihastuttamaankaan. Kuvanlaatu tosin paranee selkeästi tapahtumien siirtyessä Metropoliksena toimivaan New Yorkiin.
Kylmä ääniraita toistaa dialogin ja teatraalisen musiikkiraidan hitusen kolkosti, mutta sinällään puhtaasti.
4K-levyn ekstroissa tuottajien Pierre Spengler ja Ilya Salkind kommenttiraita. Boksin HD-levyllä lisäksi mm. making of, trailereita ja tv-spotteja. (IJ)