Eurooppalaisessa maisemassa haahuileva amerikkalainen supertähti, juonen mystiset tapahtumat, kartanoiden salaseurat, erotiikka ja riitit tuovat mieleen toisen ”kirjallisen elokuvan”, Kubrickin Eyes Wide Shutin.
Eurooppalaisessa maisemassa haahuileva amerikkalainen supertähti, juonen mystiset tapahtumat, kartanoiden salaseurat, erotiikka ja riitit tuovat mieleen toisen ”kirjallisen elokuvan”, Kubrickin Eyes Wide Shutin.
Polanskilla on vain viiden vuoden ikäero Kubrickiin ja molempien urilta löytyy mestariteoksia. Mutta siinä missä Eyes Wide Shut oli sairaan ohjaajan merkittävä testamentti, vielä voimissaan oleva Polanski osoittaa seniiliyden merkkejä.
Yhdeksäs portti on katastrofi alkuteksteistä alkaen. Taitavan ja muuntautumiskykyisen Johnny Deppin retkeä vanhojen kirjojen pariin haluaisi seurata, mutta metri metriltä mitättömämmäksi paljastuva juoni selättää viriävän kiinnostuksen.
Filmin loppuratkaisussa ei sitten enää ole järjen hiventä. Yhdeksännen portin lapsellista kuvastoa, kömpelöitä digitaalitehosteita ja ohjaajan vaimon levitointia ihmetellessä melkein unohtuu, että Polanski on joskus päästänyt käsistään sellaiset aikaa ja unohdusta uhmaavat helmet kuin Veitsi vedessä, Umpikuja, Vuokralainen ja Chinatown. (HB)