Entisissä kommunistimaissa osattiin projisoiden kuvata valtaapitäjien terroria siten, ettei oma pää vierähdä saman tien seppelöitynä parnasson kupeelle.
Entisissä kommunistimaissa osattiin projisoiden kuvata valtaapitäjien terroria siten, ettei oma pää vierähdä saman tien seppelöitynä parnasson kupeelle. Symboliikka johti taiteelliseen monimuotoisuuteen ja vaikeaselkoisuuteen. Paras suoja mielivaltaa vastaan oli ulkomainen maine. Se teki sensorit varovaisiksi.
Kun lännessä useaan kertaan Andrzej Wajda alkoi kuvata puolalaista yhteiskuntaa Ranskan vallankumouksen avulla, ei kommunistihallinto saanut hänestä enää kunnon otetta. Solidaarisuus-liike oli edennyt pitkälle.
Ranskan vallankumous on sitä seuranneiden Napoleonin sotien tapaan niin mammuttimainen aihepiiri, etteivät pompöösiin vaipuvaiset ranskalaiset ole kovin usein siinä onnistuneet. Abel Gance varmaankin, mutta kuinka moni on nähnyt hänen triptyykkinsä siten kuin se pitäisi nähdä? Wajdan Danton on puolestaan helposti katsottavissa.
Wajda onnistuu kolmesta syystä. Ensiksikin hän rajaa aihepiirin vallankumouksen Moolokin suuhun, kun kaksi keskeistä arkkitehtiä ottavat mittaa toisistaan. Oman järjestelmänsä paineessa hikoileva Robespierre ja kansansuosikki Danton ovat edelleen yleispäteviä hahmoja minkä tahansa maan politiikassa. Miltei kaikilla demokratioilla on takanaa vallankumous tai sisällissota. Rajauksella päästään pääasian ytimeen: mitä saadulla vallalla oikein pitäisi tehdä. Kansanjoukkoihin eli demokratiaan ei uskalleta luottaa.
Toinen oivallus on ohjaajan Puola-yhteys. Hän tunsi hyvin Solidaarisuus-liikkeen johdon ja tiesi, mitä sillä saattaa olla edessään.
Kolmanneksi pääparivaljakko loistaa. Gérard Depardieu vs. Wojcek Pszoniak on huikeaa katsottavaa.
Enpä muista aikoihin, että DVD:llä tarjolla olisi ei-anamorfinen kuva. Vieläkin pahempaa: kuvaa rajaa joka puolelta mustat palkit. Sinänsä kuvan tarkkuus edustaa keskitason tarkkuutta ääniraidan tapaan. Selkeä ääniraita. Ei ekstroja. (PS)