Miljardöörijunnulla on kaikki: imperiumi, lentolupakirja, autotalli täynnä hevosia, uusi viaton ihastus ja salaisuus makuuhuoneessa.
Miljardöörijunnulla (Jamie Dornan) on kaikki: imperiumi, lentolupakirja, autotalli täynnä hevosia, uusi viaton ihastus (Dakota Johnson) ja salaisuus makuuhuoneessa.
Päivänsäteen ja menninkäisen romanssin moderni versio sotkee yhteen samppanjaa ja sirpaleita itsevarmoin elkein, eikä sovittele missään vaiheessa parinsa ylle onnen ennusmerkkejä. Romanttisena tarinana tämä on yhtä vinksahtanut kuin kotimainen Levottomat, mutta nyt miljöö on elitistisen ykkösluokainen ja levottomuudenkin korvaa urautuneen keskittynyt ja kylmäpäisen pakonomainen mielentila. Miespääosaa vapaasti lainaten kertomus todellakin on "Fifty shades of f*cked up".
Brittiläisen Erika Mitchellin (kirjailijanimellä E. L. James) suosittuun pokkarisarjaan perustuva elokuva tapailee harmaasävyjä tavanomaisen pintaliitoromantiikan takaa. Naispääosansa kautta avautuva tarina esittelee tavallisen tytön ja hyvin epätavallisen miehen, joka päivänvalossa muistuttaa suuresti sarjakuvasankari Largo Winchiä (suomeksi "Yhtymä W"), mutta neljän seinän sisällä varjot pääsevät hänessä valloilleen. Menneisyydessään kolhittu ja nykyisin alistamisleikeistä innostunut mies kun on vieläpä kontrollifriikki viimeisen päälle, mistä makuuhuoneen NDA-sopimus on häikäisevän häiriintynyt esimerkki.
Tämä on vaikea elokuva katsoa avoimin mielin. Seattlea tuuraava Vancouver antaa tapahtumille tunnelmallisen synkät ja vieraat puitteet, jotka on musiikkiraitaa myöten sävytetty niin kolkon vähäeleisesti, että Hannibal Lecterkin varmasti tuntisi olonsa niissä kotoisaksi. Tarinan seksikohtaukset saavat paljon aikaa, liian paljon, mutta niiden käsittely on silti paljon pehmeäkätisempää kuin trailerin perusteella voisi odottaa. Raskainta eivät olekaan kevyesti raakuuteen vihjaavat kohtaukset vaan kylmästi etenevä draama, joka tuntuu pelaavan sensaationaaliset korttinsa suunnitelman mukaan ja luovan hahmonsa miltei amatöörimäisen dramatisoinnin kautta. Lämpö pilkahtelee vain häivähdyksittäin, eikä näiden hetkien kautta tunnu löytyvän riittävää sidettä pääparin välille kaiken muun perustelemiseksi. Osaltaan syy tähän tuntuu olevan pakotetusti syntyvissä roolihahmoissa, joiden tulkkeina Dornan ja erityisesti Johnson tuntuvat jäävän funktionaalisten mannekiinien tasolle.
Elokuvana tämä tuntuu lopulta jonkinlaiselta wannabee-shokeraajalta, joka yrittää vihjailla, että tarinan hahmoilla on myös tarina kerrottavanaan. Elokuva tuntee gininsä, mutta ei juo kameroiden edessä juuri mitään. Elokuva puhuu yksityiskoneista, mutta tyytyy kotimaan hyppykoneen upgreideihin. Kaikki maistuukin enemmän kuin vähän epäaidolta. Elokuvan ei lopulta tarvitsisikaan satuttaa enempää, vaan koskettaa.
Nyt käsillä on pinnaltaan hiottu, mutta muutoin ontto essee hurjasta aiheesta. Tutkielma vaatisi jonkinlaisia vastauksia, mutta tässä ei juuri traileria syvemmälle sukelletta. Kyse on kuitenkin vasta kirjasarjan ensimmäisen osan filmatisoinnista, joten lisää ajatuksia löytynee elokuvan jatko-osista. Tämä ensimmäinen osa esittelee tarinansa doriangreyn metamorfoosin puolivälissä ja lupaa kertoa enemmän sekä miehen menneisyydestä että parin tulevaisuudesta myöhemmissä osissa.
Levyltä löytyy sekä alkuperäinen teatteriversio (n. 125 min.), että uusi "Unseen Edition" (n. 129 min.). Uusi versio lisää tekijöiden ilmoituksen mukaan seksikohtauksia, joita tässä tuntuukin riittävän enemmän kuin tarinaa.
Hyvä kuva ja ääni. Sateinen Seattle on tälle komea näyttämö, ja muutoinkin miljöö luodaan komeasti. Musiikkia käytetään rohkeasti päästäen solisti ääneen tuon tuosta ja jopa ikään kuin kolmanneksi osapuoleksi vällyjen väliin.
Ekstroissa jatko-osan teaseri, 360-asteen valokuvia lavasteista, kaksi musiikkivideota ("I Know You" ja "Earned It"), kokoelma pariminuuttisia katsauksia eri teemoihin elokuvaan liittyen, sekä tuhdimmat koosteet tarinasta (19 min.), sen synnystä kirjailijan itsensä kertomana (6 min.), BDSM:n maailmasta (9 min.) ja yhden musiikkivideon kuvauksista (5 min.). (IJ)