Arturo Pérez-Reverten kirjat ovat viime vuosina olleet tarpeen.
Arturo Pérez-Reverten kirjat ovat viime vuosina olleet tarpeen. Mies ymmärtää vanhojen seikkailuklassikoita, Dumasia ja Stevensonia.
Yhdeksäs portti (alunperin El Club Dumas, suomeksi Yhdeksäs portti eli Richelieun varjo, Like-kustannus) ei ole kirjana ja tarinana yhtä mielenkiintoinen kuin shakin ja vanhan maalauksen varaan ripustautunut Flaamilainen taulu.
Johnny Depp on bibliofilisten harvinaisuuksien metsästäjä, joka huomaa etsivänsä kirjaa, jolla väitetään olevan suora yhteys Saatanaan.
Siinä vaiheessa, kun kässäri irtoaa alkuperäisteoksesta, mennään metsään. Ikävää.
Kummaa, että Polanskilla on hieman samoja visuaalisia teemoja kuin Stanley Kubrickilla Eyes Wide Shutissa. Yllättäen Polanskin orgioissa ei harrasteta seksiä. Lena Olin tietysti vilauttaa, kuten tapansa on.
Levy on kiinnostanut elokuvafriikkejä. Audiovisuaalisesti se oli Scanboxin ehdotonta huippua ja yleisestikin syksyn 2000 parhaita. Super 35, teatteriversio oli 2.39:1. (PS)